زندگی با براکت ها

حالا که تصمیم گرفته اید از براکت استفاده کنید، آیا میدانید چطور باید از آن مراقبت کنید؟ دانستن شیوه درست مراقبت از براکت در تمام طول درمان ارتودنسی، بسیار حائز اهمیت است.

 صرف غذا با وجود براکت
نگران نباشید، میتوانید دوباره خوراکی های مورد علاقه تان را مصرف کنید، فقط پیش از شروع خوردن خوراکیهای مورد علاقه تان، باید حواستان به غذاهایی که ممکن است به ابزار ارتودنسی آسیب برسانند، باشد و از مصرف آنها اجتناب کنید.
غذاهایی که به علت وجود براکت، باید از مصرف آنها اجتناب کنید:
مواد غذایی جویدنی مانند نانهای سفت و شیرین بیان غذاهای ترد مانند پف فیل، چیپس، یخ غذاهای چسبنده مانند شکلاتهای کاراملی، آدامس غذاهای سفت مانند مغزهای گیاهی، شکلاتهای سفت غذاهایی که باید گاز زده شوند مانند سیب، هویج

غذاهایی که با وجود براکت، میتوانید بخورید :
لبنیات مانند پنیر های نرم، پودینگ، نوشیدنیهای بر پایه شیر نانها مانند مافینهای بدون مغز، نانهای نرم غلات مانند ماکارونی، برنج پخته گوشت و ماکیان مانند مرغ پخته، کوفته، گوشت پخته غذاهای دریایی مانند تن، سالمون، خرچنگ پخته سبزیجات مانند سیب زمینی پوره، اسفناج بخارپز، حبوبات میوه ها مانند آناناس، موز، آب میوه خوراکیها مانند بستنی بدون مغز، میلک شیک، ژله، کیکهای نرم

درد ناشی از براکت
وقتی برای اولین بار براکت را در دهان میگذارید، ممکن است متوجه کمی درد یا حساسیت در دهان و دندان خود شوید. این امر کاملا طبیعی است و مطمئن باشید این حالت مدت زیادی طول نمیکشد. برای آرام کردن درد میتوانید یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را چند دقیقه در دهان غرغره کنید (آب نمک را نبلعید). اگر درد شدیدتر بود و پس از شستشوی دهان از بین نرفت میتوانید از مسکن استفاده کنید. تحریک پذیری لبها، گونه و زبان نیز به مدت یک تا دو هفته شایع است، پس از این مدت به براکت عادت میکنید. در کیت ویژه بیمار، مومی قرار دارد که هنگام جایگذاری براکت، آن را دریافت میکنید. این موم را میتوانید روی براکت بگذارید تا درد آرام شود .

شل شدن دندانها
اگر احساس میکنید کمی دندانتان شل شده، نگران نشوید، این طبیعی است. براکت باید ابتدا دندان را شل کند تا بتواند آن را به موقعیت مناسب حرکت دهد. همین که دندانهایتان به موقعیت جدید حرکت کنند، دیگر شل نخواهند بود . شل شدن سیم و بند براکت سیم و بند براکت ممکن است شل شوند. اگر چنین اتفاقی افتاد، با ارتودنتیست خود هر چه زودتر تماس بگیرید تا وضعیت را بررسی کرده و مشکل را رفع کند. اگر هر بخشی از ابزار ارتودنسی شما خراب شد یا افتاد، باید آن را نگه دارید و با خود به مطب رویال بیاورید. سیم شل شده را موقتا میتوانید درست کنید به این صورت که به کمک پشت قاشق یا انتهای پاک کن مداد، به دقت و با ملایمت سیم را به جایگاه خود برگردانید. اگر سیم شل شده موجب تحریک لبها یا گونه هایتان شده است، مقداری موم یا پنبه نخی روی بخش شکسته یا آزار دهنده سیم بگذارید تا درد آرام شود .

از براکت خود مراقبت کنید
خرابی ابزار ارتودنسی میتواند طول فرایند درمان را افزایش دهد بنابراین حتما از همه اجزای براکت مراقبت کنید. دندان و فک شما تنها در صورتی که به صورت مداوم از بند پلاستیکی، هدگیر، ریتینر یا ابزارهای دیگر تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید، به جایگاه درست خود حرکت می کنند . خبر خوبی برای افراد علاقمند به بازی، مسابقه و ورزش داریم. با وجود استفاده از براکت می توانید به ورزش خود ادامه دهید. اگر ورزش می کنید، توصیه می شود که از محافظ دهانی برای محافظت از دندانها و براکت استفاده کنید. اگر نیاز به کمک برای پیدا کردن محافظ دهانی مناسب دارید، از پزشک خود در این باره سوال کنید . در موارد اورژانسی ورزشی، فورا وضعیت دهان و براکت خود را بررسی کنید و از وارد آمدن یا نیامدن آسیب به آن مطمئن شوید. اگر متوجه شل شدن دندانها یا براکت شدید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید. ناراحتی وارد آمده را موقتا می توانید با موم یا شستن دهان با محلول آب نمک گرم، رفع کنید.

هدف ما

هدف ما ارائه اطلاعات دقیق در خصوص علم ارتودنسی دندانهاست

مقالات ویژه و تخصصی

cordless screw driver icon

همه روزه به جز جمعه ها از 10 تا 21

email icon

تماس با ما

شماره تماس ما 22254795
22257621 است

painting icon

ما کجا هستیم؟

تهران،خیابان شریعتی ،بالاتر از ظفر (دستگردی)،کوچه آبان ،پ 9 ساختمان آبان طبقه اول،واحد 1