معجزه گفتن دوستت دارم

گفتگوی سالم و به اصطلاح مدیریت گفتمان، اصلی است که می تواند در حفظ بنیان خانواده، تاثیر بسزایی داشته باشد. چگونگی برقراری ارتباط نیاز به مهارت دارد، مهارتی که امروزه در بین زوج های جوان کمتر دیده می شود. در این بین «فن بیان» و «گفتگوی سالم» از زیرشاخه های ارتباط کلامی است که در روند زندگی خانواده ها بسیار موثر است. چرا که نداشتن مهارت گفتمان در بین زوج های جوان باعث می شود نتوانند با یکدیگر گفتگویی سالم داشته باشند.

بنابراین ممکن است با کوچکترین لفظی از سوی یکدیگر، کدورتی و آتش زیر خاکستری بین شان ایجاد شود و در نهایت منجر به طلاق شود. در آستانه سال جدید چه بهتر است که به شیوه های گفتمان بیشتر دقت کنید تا بتوانید از همین روزهای ابتدایی سال، طعم شیرینی به زندگی تان ببخشید... این مقاله را دنبال کنید...

عدم توجه به گفتمان
خیلی از زوج ها به تفاوت کلامی یکدیگر توجه نمی کنند، مرد و زن برای نفوذ بهتر، باید به تفاوت های خود در صحبت کردن، بین احساسات و نوع گوش کردن، توجه لازم داشته باشند. زوج های جوان معنای تفاهم را در داشتن نقاط مشترک می دانند و وقتی این مورد را در خود می بینند، فکر می کنند با هم تفاهم دارند ولی بعد از مدتی زندگی کردن احساس می کنند که با هم تفاهم ندارند و همدیگر را درک نمی کنند.

اما متاسفانه خیلی از زوج های جوان نمی توانند به مدیریت گفتمان برسند، زیرا متوجه تفاوت های یکدیگر نمی شوند. خانم ها معمولا عاطفی، احساسی، جزیی نگر و حساسند، در صورتی که آقایان کلی نگر، منطقی و کمتر عاطفی هستند. تحقیقات نشان داده اگر زن و مرد به تفاوت ها و خصوصیات یکدیگر بیشتر توجه کنند، راحت تر می توانند با هم گفتگوی سالم داشته باشند.

آقایان کلی نگر، خانم ها جزیی نگر!!
اصولا، تفاوت افکار و سلیقه بین زن و مرد نه تنها باعث اختلاف نمی شود، بلکه جذابیت را نیز به دنبال دارد، ولی اگر تفاوت جسمی و روحی یکدیگر را درک نکنند، منجر به بروز اختلافات می شود. در این زمینه نمی خواهم به قضاوت و داوری بپردازم ولی به آن دسته از خانم هایی که از عملکرد همسرشان ناراحت می شوند، می گویم یکی از خصوصیات آقایان این است که کلی نگر هستند و کمتر به جزییات توجه می کنند.

برعکس خانم ها جزیی نگر هستند، پس قبل از اینکه ناراحت شوید و بخواهید روش گفتمان خود را تغییر دهید از روحیات همسرتان آگاهی داشته باشید زیرا آنها گاهی به طور ذاتی متوجه تغییرات نمی شوند. به آقایان هم توصیه می کنم که به روحیات یک زن که جزیی نگر است و نیازمند تمجید و توجه است، بیشتر دقت کنند. پس درک متقابل از یکدیگر و کسب اطلاعات از رفتار طرف مقابل از ایجاد یک گفتمان نادرست جلوگیری می کند!

خجالتی های بامحبت
بعضی افراد، از محبت کردن به دیگران خجالت می کشند، چرا؟ دلیل این رفتار این است که بیشتر از «من والد» استفاده می کنند تا «من بالغ». من والد؛ یعنی اینکه فرد در خانواده طوری تربیت شده است که همان شیوه را در زندگی آینده خود با همسرش به کار می برد. فرض کنید مردی، در خانواده به نحوی تربیت شده است که احساس عاطفی خود را نمی تواند به دیگران خوب بروز دهد و به نوعی خجالت می کشد. همین فردا اگر با یک زن کاملا احساسی ازدواج کند و خودش را تغییر ندهد، به طور حتم در زندگی دچار مشکل می شود، چون قدرت انتقال عاطفه را به دیگران ندارد، اگر فردی هم بخواهد این کار را انجام دهد، چون در خانواده ای بزرگ شده که پدرش هم همینطور بوده است، به طور ناخودآگاه مطابق رفتار پدرش عمل می کند. توصیه ما روانشناسان این است که افراد باید «من والد» را کنار بگذارند و به «من بالغ» یعنی به بلوغ فکری برسند و به دنبال اطلاعات در زمینه نشان دادن علاقه و محبت به دیگران حتی همسرشان باشند و اگر به بلوغ فکری برسند به راحتی می توانند احساسات و عواطف خود را بروز دهند.

معجزه دوستت دارم
قدیمی ترها در زندگی خود با مشکلات کمتری مواجه بودند، پدران و مادران ما در گذشته فکرشان تنها این بود که به نوعی اموراتشان بگذرد، توقع خانم از همسرش، این بود که نان آور خوبی باشد و برعکس، آن خانم نیز، کدبانوی خوبی باشد؛ اما امروزه با توجه به تغییر و تحولات به وجود آمده، خواسته زوجین فراتر از مادیات است و بیشتر به دنبال کسب محبت و نیازمند به عاطفه بیشتر هستند.

این به آن معنا نیست که مادیات مد نظر نیست، بلکه محبت و عاطفه همپای مادیات، در این عصر مورد توجه قرار گرفته است... پس زوجینه به خصوص آقایان، باید بیشتر به مقوله عاطفه بپردازند، متاسفانه برخی آقایان فکر می کننداگر به همسرشان ابراز علاقه داشته باشند، احساس حقارت می کنند، در صورتی که این طرز تفکر، نشاندهنده ضعف فکری مرد است و آقایان باید بدانند که خانم ها بیشتر به حمایت، خصوصا از نوع عاطفی نیازمندند.

آقایان برای ابراز محبت به همسرشان خجالت می کشند، علت آن ممکن است ریشه خانوادگی باشد، به همین دلیل به آقایان توصیه می کنیم که در این زمینه خجالت را کنار بگذارند، زیرا بروز دادن عواطف و احساسات، تاثیر زیادی در زندگی خانوادگی دارد. بنابراین حتما به دنبال «من بالغ» یعنی کسب اطلاعات و رسیدن به نقطه آرمانی باشند. البته این نکته مهم را نیز باید زوجین مد نظر داشته باشند که اگر صحبت از ابراز علاقه و احساسات می کنیم به گونه ای نباشد که افراط و تفریط در آن به وجود بیاید، زیرا همین عامل باعث دلزدگی زوجین می شود.

هر چیزی باید در حد تعادل باشد و افراط و تفریط در گفتمان، صورت خوشی ندارد، مثلا ما بارها به آقایان گفته ایم که کلمه «دوستت دارم» و به کار بردن آن برای یک خانم معجزه می کند ولی اگر بخواهد روزی صد بار این کلمه را تکرار کند، این کلمه دیگر جذابیتی برای طرف مقابل نخواهد داشت و عادی می شود، پس زوجین سعی کنند در گفتمان خود، نقطه تعادل را حفظ کنند.

منبع:مجله خانواده سبز
 
اخبار سایت